Kwaliteit & veiligheid
Binnen Vogellanden willen we ongewoon goede revalidatiezorg en bijzondere tandheelkundige zorg bieden. Hierbij zijn kwaliteit en veiligheid van groot belang. Vogellanden werkt op verschillende manieren aan het bijhouden en optimaliseren van goede kwaliteit en veiligheid. Bekijk onze scores op Revalidatiecheck.
Cliënttevredenheid
Om u te kunnen voorzien in de beste zorg zijn wij heel benieuwd hoe u onze zorg en de kwaliteit daarvan ervaart. Wanneer u tips heeft voor ons, waardoor wij onze zorg kunnen verbeteren kunt u ons dit al tijdens uw behandeling of verblijf laten weten. Daarnaast zetten we nog een aantal andere middelen in om uw mening te vernemen:
Digitale enquête
Voorafgaand aan uw behandelingen in Vogellanden wordt u gevraagd of u mee wilt werken aan een digitale enquête. Zodra uw behandelproces is afgerond ontvangt u een uitnodiging voor dit ‘ervaringsonderzoek revalidatie’ via uw opgegeven mailadres. Met de verkregen informatie kunnen wij onze eigen kwaliteit monitoren, en kunnen we ons binnen de revalidatie vergelijken met de landelijke gegevens.
Spiegelgesprekken
Vogellanden organiseert eens per jaar binnen elke afdeling (Volwassenenrevalidatie, Kinderrevalidatie en Bijzondere tandheelkunde) een spiegelgesprek. Een spiegelbijeenkomst is een kringgesprek met (ex-)revalidanten / patiënten. Behandelaren zijn toehoorders. Het doel van de bijeenkomst is het zichtbaar maken van blinde vlekken en zicht bieden op de beleving van de revalidant / patiënt en daarmee de klantgerichtheid van de medewerkers bevorderen. De bijeenkomst moet uiteindelijk leiden tot concrete actiepunten waarmee het team de kwaliteit van de zorg gaat verbeteren.
ZorgkaartNederland
ZorgkaartNederland is een onafhankelijke website waarop mensen de zorg binnen zorginstellingen in Nederland kunnen beoordelen. Het is een initiatief van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF). U kunt hier ten behoeve van andere cliënten aangeven wat u van Vogellanden vindt en eventueel suggesties geven waarmee wij onze zorg verder kunnen optimaliseren. Vogellanden ziet de beoordelingen op ZorgkaartNederland als heel nuttige informatie waar serieus naar wordt gekeken. U kunt uw beoordeling invullen op www.zorgkaartnederland.nl.
Ontslaggesprekken
Indien u in de kliniek opgenomen bent geweest, volgt aan het einde van de opname een ontslaggesprek met een verpleegkundige. Natuurlijk horen wij graag wat goed gaat, maar ook horen wij graag wat we specifiek voor de zorg in de kliniek kunnen verbeteren.
Aanvullende enquêtes
Aan het einde van specifieke bijeenkomsten of bij nieuwe behandelvormen vragen wij ook vaak uw feedback met een aanvullende enquête. Deze wordt dan meegeven aan het einde van de bijeenkomst of bij het afronden van de behandeling. Ook de informatie die hieruit komt, gebruiken wij om onze kwaliteit continu te monitoren en verder te verbeteren.
Keurmerken
Revalidatie Nederland
Vogellanden is erkend lid van Revalidatie Nederland. Revalidatie Nederland is de branchevereniging voor medisch specialistische revalidatie in Nederland. De leden van Revalidatie Nederland zetten zich in voor een steeds verbeterende revalidatiezorg. Meer informatie over Revalidatie Nederland vindt u op www.revalidatienederland.nl.
HKZ
Vogellanden beschikt over het HKZ certificaat. Een zorgorganisatie met een HKZ-keurmerk heeft intern de zaken goed op orde, stelt de klant principieel centraal en werkt voortdurend aan verbetering van de zorg- en dienstverlening. Meer informatie over HKZ-certificatie vindt u op www.hkz.nl.
Prestaties
Jaarlijks levert Vogellanden gegevens aan voor landelijk gemeten Prestatie- Indicatoren. Aan de hand van deze Prestatie-Indicatoren kunnen wij onszelf vergelijken met voorgaande jaren en verbeterpunten signaleren en kunnen wij ons vergelijken met andere revalidatiecentra. Een groot deel van de gegevens wordt weergegeven in het kwaliteitsvenster revalidatiecentra op de website.
Veiligheid
Veiligheid van onze cliënten is van groot belang. Om de veiligheid te vergroten en te waarborgen werkt Vogellanden met een Veiligheidsmanagementsysteem (VMS) conform de eisen van Revalidatie Nederland. Wij hebben hierbij expliciet werkwijzen vastgelegd ten aanzien van infectiepreventie en hygiëne, medicatieverstrekking, basis medische zorg, het gebruik van medische apparatuur en het melden van incidenten. Continu wordt gemonitord of er gewerkt wordt conform deze werkwijzen en of er verbeteringen mogelijk zijn of aanvullingen noodzakelijk zijn. Want uw veiligheid is onze zorg. Bekijk hier ons filmpje of download de veiligheidskaart.
Privacy
In Vogellanden gaan we zorgvuldig om met uw privacy. In ons centrum gelden de regels van privacy en geheimhouding zoals beschreven in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dat betekent dat niet iedereen zomaar toegang heeft tot uw gegevens. De regels van privacy en geheimhouding zijn vastgelegd in een privacyreglement ter bescherming van uw persoonlijke levenssfeer.
Calamiteiten
Een calamiteit in de patiëntenzorg is volgens de Wkkgz een niet beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die tot de dood van een cliënt of een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt heeft geleid. Bekijk de standaardrapportage openbaarheid calamiteiten 2019 van Vogellanden.