Klinische revalidatie in Vogellanden
Vanuit het ziekenhuis bent u doorverwezen naar Vogellanden om te revalideren.
Het doel van revalidatie is optimaal herstel. Tijdens de revalidatie werkt u aan uw zelfredzaamheid. Een belangrijk doel is om weer deel te kunnen nemen aan de maatschappij. U gaat daarmee aan de slag tijdens uw verblijf op de klinische afdeling onder begeleiding van een multidisciplinair team. In dit team zitten bijvoorbeeld een verpleegkundige, een fysiotherapeut, een psycholoog, een logopedist en een ergotherapeut. Het team staat onder leiding van een revalidatiearts.
Omgeving in beeld
De kliniek van Vogellanden is gevestigd op de eerste verdieping van het hoofdgebouw. Er zijn 50 bedden, verdeeld over drie afdelingen: Ibis, Wielewaal en Grutto. Op elke afdeling zijn zowel een- als tweepersoonskamers. Bij uw opname krijgt u een kamer toegewezen. Het is mogelijk dat u van kamer wisselt tijdens uw verblijf.
Op de begane grond vindt u de therapieruimtes, de rustruimte, het zwembad, de sporthal, het planbureau en het restaurant. De activiteitentherapie is op de eerste verdieping. Vogellanden heeft ook een beleeftuin. U kunt hier naartoe voor ontspanning en er kunnen therapieën plaatsvinden.
Wat neemt u mee?
- Een geldig legitimatiebewijs; een paspoort, een identiteitskaart of een rijbewijs.
- Makkelijk zittende kleding, nachtkleding, ochtendjas, pantoffels of slippers, zwemkleding en goed passende schoenen.
- Toiletartikelen.
- Medicijnen. Als u geneesmiddelen gebruikt, neemt u deze dan mee in de oorspronkelijke verpakking. Denk ook aan eventuele zelfmedicatie, bijvoorbeeld paracetamol. Uw arts wil graag weten welke medicijnen u gebruikt. Bent u ergens allergisch voor of volgt u een dieet dan is het belangrijk dat u dit aangeeft.
- Hulpmiddelen. Mocht u een hulpmiddel gebruiken, bijvoorbeeld een rollator, neemt u deze dan mee.
- Iets om te ontspannen, bijvoorbeeld boeken, tijdschriften, puzzels, schrijfmateriaal of muziek. U kunt uw mobiele telefoon, tablet of laptop meenemen. Er is gratis Wifi beschikbaar in Vogellanden.
Wij adviseren u om waardevolle spullen thuis te laten. Heeft u wel waardevolle spullen bij u dan kunt u een kluisje gebruiken. Het nachtkastje op uw kamer kan op slot. U beheert zelf de sleutel.
Opnamedag
Komt u vanuit huis naar Vogellanden dan meldt u zich bij de receptie. Een verpleegkundige, een gastvrouw of gastheer haalt u op en begeleidt u naar de afdeling waar u wordt opgenomen. Komt u vanuit het ziekenhuis per ambulance, dan brengt het ambulancepersoneel u naar de afdeling. Wij raden u aan om een naaste mee te nemen op deze dag. Op de opnamedag zorgen wij ervoor dat er een lunch en warme maaltijd voor uw naaste is.
Contactpersoon
U krijgt een verpleegkundige toegewezen als contactpersoon. De contactpersoon is het aanspreekpunt voor u en uw naasten tijdens uw opname in Vogellanden. Zij coördineert ook de zorg voor u tijdens uw revalidatieproces. Meestal verzorgt de contactpersoon de opnamedag. Zij brengt u naar uw kamer. Daar volgt het opnamegesprek. Als uw lichamelijke conditie dit toelaat, krijgt u een rondleiding door Vogellanden.
U heeft op de opnamedag een afspraak met de revalidatiearts of de physician assistant. Deze voert een gesprek, doet een eerste onderzoek en bespreekt de behandelovereenkomst en de daarbij horende algemene voorwaarden met u. Zo weet u wat u van ons kunt verwachten en omgekeerd.
Mocht u een rolstoel nodig hebben, dan komt de ergotherapeut deze op een afgesproken tijd voor u op maat maken.
Revalideren
In de eerste twee weken van uw revalidatie in Vogellanden maakt u kennis met uw behandelaren. Zij onderzoeken met u tijdens uw behandeling wat u wilt bereiken. Uw hulpvraag en onze kennis zijn de basis voor uw revalidatieproces. Om uw mogelijkheden zo goed mogelijk in kaart te brengen observeren de behandelaren u tijdens de behandeling. Ook kan het zijn dat ze testen bij u afnemen. Op deze manier kan het behandelteam samen met u zo concreet mogelijk haalbare doelen opstellen. Zo komen we tot een op maat gemaakt behandelplan voor u. In dit behandelplan staan de therapieën en groepsbehandelingen beschreven die u nodig heeft. Na de eerste twee weken komt het behandelteam samen tijdens een behandelplanbespreking. Daarin bespreken we uw hulpvragen, de observaties en het onderzoek en de daaruit voortkomende behandeldoelen.
We vinden uw betrokkenheid en inbreng belangrijk. Daarom nemen we de behandelplanbespreking van te voren met u door. Dit doen alle betrokken behandelaren. Na de behandelplanbespreking heeft u een gesprek met de revalidatiearts, de arts-assistent of de physician assistant. Met uw goedkeuring wordt het behandelplan definitief voor een periode van vier tot zes weken. U krijgt hiervan een verslag. Om de vier tot zes weken vindt een volgende behandelplanbespreking plaats.
Kennismaken
Op de dag van de behandelplanbespreking organiseren wij een meeloopdag voor uw naasten. Dit om hen te betrekken bij uw revalidatieproces. Tijdens een meeloopdag kijken uw naasten mee bij een aantal therapieën. Het is een goede gelegenheid om informatie met elkaar uit te wisselen. Voor kinderen kan een kindermeeloopdag gepland worden.
Planning therapieën
Het planbureau maakt uw therapierooster met al uw afspraken. Naast de individuele therapieën, groepsbehandelingen en zelfstandig oefenen zien wij de gewone dagelijkse bezigheden ook als therapie. U kunt dan denken aan bijvoorbeeld wassen, douchen, aankleden, ontbijten, lunchen, wandelen en ontspanning. De verpleging speelt hierin een belangrijke therapeutische rol.
U gaat met weekendverlof wanneer dit medisch verantwoord is. Dit gebeurt in overleg met uw arts. Het is afhankelijk van uw situatie wanneer en hoelang u met verlof gaat. Het weekendverlof is onderdeel van uw revalidatieproces om uw ontslag naar huis zo goed mogelijk te laten verlopen.
Bezoek
In verband met corona mag er 1 bezoeker per klinische patiënt per keer komen met een maximum van 2 bezoekers per dag. Onze patiënten in de kliniek behoren tot een kwetsbare groep. De bezoeker mag geen klachten hebben.
Privacy
Vogellanden respecteert de privacy van haar cliënten. Wij behandelen de informatie die u ons geeft vertrouwelijk. De verwerking van uw persoonsgegevens gaat volgens de eisen van de Wet Bescherming Persoonsgegevens.
Wij vragen u de privacy van uw mede revalidanten en het personeel te respecteren. Vraag om toestemming bij het maken van foto’s, video’s en geluidsopnames en het verspreiden ervan op bijvoorbeeld sociale media.
Aandacht voor verbeterpunten en klachten
Wij doen ons uiterste best om u tijdens uw verblijf een goede behandeling, verzorging en begeleiding te geven. Het kan desondanks gebeuren dat u niet tevreden bent. U kunt een klacht of een verbeterpunt eerst proberen te bespreken met de desbetreffende persoon of met uw contactpersoon. Zo kunnen wij samen met u naar een oplossing zoeken. U helpt ons hiermee onze zorg en dienstverlening te verbeteren. U kunt ook contact opnemen met onze klachtenfunctionaris, via telefoonnummer van het bestuurssecretariaat (038) 498 1118 of mailadres klachtenfunctionaris@vogellanden.nl. De klachtenfunctionaris is onafhankelijk en heeft een begeleidende rol.
Contact
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen of heeft u behoefte aan een rondleiding in ons centrum? Neemt u dan contact op met de operationeel leidinggevende via telefoonnummer (038) 498 13 71 of per mail kliniek@vogellanden.nl.