Vogellanden logo
Navigatie overslaan
  • App
  • Mijn Vogellanden
    • Over Mijn Vogellanden
    • Inloggen Mijn Vogellanden
    • Portaal Mijn Vogellanden
    • Veelgestelde vragen
  • Organisatie
    • Nieuws
      • Nieuwsarchief
    • Agenda
    • Over Vogellanden
      • Missie, visie, kernwaarden
      • Organogram
      • Bestuur en adviesorganen
        • Medische Staf
        • Cliëntenraad
        • Ondernemingsraad
      • Jaarverslagen
    • Onderzoek & innovatie
    • Kwaliteit & veiligheid
      • Behandelovereenkomst
      • Huisregels
      • Privacyverklaring
    • Klachtenregeling
    • Beleeftuin Buiten Zinnig
  • Opleiding
    • Opbouw opleiding
    • Kenmerken Revalidatiegeneeskunde Zwolle
    • Etalagestage
  • Werken bij
  • Contact & adres
    • Route Vogellanden
 
U bevindt zich hier:  Centrum voor Revalidatie en Bijzondere Tandheelkunde >  Kinderrevalidatie >  Ouder & kind >  Diagnoses >  DCD (Developmental Coördination Disorder)
Lees voor
Vergroot tekst Verklein tekst
Volwassenenrevalidatie Kinderrevalidatie Bijzondere tandheelkunde Prevalidatie
Navigatie overslaan
  • Ouder & kind
    • Diagnoses
      • Arm- en handafwijkingen
      • Cerebrale Parese
        • Dubbel zo handig
        • Dubbel zo handig (2-4 jaar)
        • Dubbel zo handig (4-7 jaar)
        • Dubbel zo handig (8-12 jaar)
      • Chronische pijn en vermoeidheid bij kinderen en jongeren
      • DCD
      • Eet- en drinkproblematiek
      • Niet aangeboren hersenletsel
        • Oefeningen
      • Neuro Musculaire Aandoeningen
    • Dagbehandeling 0 tot 18 jaar
    • Specialisten & behandelaren
      • Revalidatieartsen en arts assistenten
      • Ergotherapeuten
      • Fysiotherapeuten
      • Logopedisten
      • Maatschappelijk werkers
      • Medewerkers TPG
      • Psychologen
      • Psychomotorische therapeuten
    • Peutergroepen
    • Onderwijs & revalidatie
    • Ervaringsverhalen
    • Faciliteiten
      • Boekje
    • Toegangstijden
    • Vergoeding kinderrevalidatie
  • Verwijzer
    • Verwijsprocedure
    • Toegangstijden
 

Developmental Coördination Disorder

 

DCD is een afkorting van Developmental Coordination Disorder.  Dit is een Engelse term voor kinderen die moeite hebben met het goed op elkaar afstemmen en coördineren van hun beweging. Hierdoor hebben ze een achterstand in hun motorische ontwikkeling. Als uw kind thuis of op school problemen heeft met zijn of haar motoriek, dan kan uw huisarts of specialist uw kind doorverwijzen naar de revalidatiearts van Vogellanden. Bij Vogellanden kunt u terecht voor onderzoek naar en een eventuele behandeling van DCD.

 

Koen is 9 jaar en zit in groep 6 van het reguliere onderwijs. Sinds een aantal maanden gaat het niet zo goed met Koen. Hij heeft veel moeite met netjes schrijven en het vertellen van een logisch verhaal. In de gymles gebeuren vaak ongelukjes waar hij niets aan kan doen. Koen voelt zich anders dan leeftijdsgenootjes en heeft weinig zelfvertrouwen. Soms wordt hij boos omdat hij zich niet begrepen voelt.

Wat is DCD?

 

DCD komt voor bij ongeveer vijf tot tien procent van de schoolgaande kinderen. De stoornis komt ongeveer vijf keer vaker voor bij jongens dan bij meisjes. DCD komt vaak voor in combinatie met ADHD, PDD-NOS of andere leerproblemen. Kinderen met DCD zijn vaak onhandig en houterig in hun bewegingen. Kinderen met DCD kunnen verschillende problemen hebben. Hieronder volgen een aantal voorbeelden.

 
  • Moeite met het aanleren van fijn motorische vaardigheden, zoals knippen, veters strikken, bestek gebruiken en schrijven.
  • Moeite met het aanleren van grof motorische vaardigheden, zoals rennen, klimmen, fietsen, zwemmen en het doen van balsporten.
  • Het hebben van leerproblemen en moeite hebben met plannen en organiseren.
  • Sociaal-emotionele problematiek, zoals weinig zelfvertrouwen, faalangst, gepest worden en het hebben van een laag zelfbeeld.
  • Moeite met  persoonlijke verzorging, zoals het aan- en uitkleden, het afvegen van de billen en tandenpoetsen.
  • Moeite met het vertellen van een verhaal; het kind springt van de ‘hak op de tak’.

Oorzaak

De oorzaak van DCD is tot op de dag van vandaag nog niet duidelijk. Er bestaan wel vermoedens over de mogelijke oorzaken. Bij een deel van de kinderen gaat de rijping van de hersenen gewoon wat trager dan bij leeftijdsgenoten, waardoor ze kenmerken van DCD vertonen. Erfelijke aanleg kan mogelijk ook een rol spelen.

Het DCD-team

Niet alle kinderen met DCD gaan hetzelfde om met hun beperkingen. Sommige kinderen worden verdrietig, anderen worden boos en weer anderen gedragen zich als een clown om te verbloemen dat ze iets niet kunnen. Door een revalidatiebehandeling helpen wij uw kind zijn of haar mogelijkheden uit te breiden en optimaal te benutten, zodat uw kind leert zelfstandiger te functioneren.

Na aanmelding ontvangt u een uitnodiging voor een bezoek aan de revalidatiearts. De revalidatiearts inventariseert de problemen en de hulpvragen van u en uw kind en verricht vervolgens een lichamelijk onderzoek gericht op het motorisch functioneren. Afhankelijk van de bevindingen van de revalidatiearts vindt verder onderzoek plaats. De fysiotherapeut en ergotherapeut kijken naar de motorische ontwikkeling en het bewegen. De sociaal-emotionele ontwikkeling, de schoolvorderingen en het gedrag worden besproken met de orthopedagoog. Als hiervoor aanleiding is, vindt ook logopedisch onderzoek plaats of kan een observatie voor de psychomotorische therapeut gedaan worden.

Mogelijke behandelvormen

Na afronding van de onderzoeken bespreken de revalidatiearts en de GZ-psycholoog de bevindingen met u. Als dat nodig is, doen zij u een voorstel voor behandeling of begeleiding. Dit voorstel kan bestaan uit:

  • Verder onderzoek naar leerproblemen door psychodiagnostisch onderzoek.
  • Psycho-educatie. Dit is uitleg over DCD en de gevolgen daarvan.
  • Een behandeling binnen Vogellanden door één of meerdere disciplines, zoals fysiotherapie, ergotherapie, logopedie, psychomotorische therapie en/of psychologie.
  • Groepsbehandeling onder leiding van 2 therapeuten gericht op:
    - Motorisch handiger worden middels COOP plannetjes maken voor kinderen van 6-9 jaar
    - Planning en agenda beheer voor kinderen van 11-14 jaar
    - Plannen en zelfvertrouwen krijgen voor kinderen van 6-9 jaar
  • Een (terug-)verwijzing naar een fysio- of ergotherapeut bij u in de buurt.
  • Een verwijzing naar een andere instantie/hulpverlener, zoals de GGZ.

Werken aan doelen

De hulpvraag van u en uw kind is het uitgangspunt voor de behandeling. Het doel van de behandeling is dat uw kind in de praktijk kan brengen wat hij of zij geleerd en geoefend heeft. Hiervoor is nauwe afstemming nodig met u, maar ook speelt de school hierin mogelijk een rol. Hieronder staan voorbeelden van leerdoelen vermeld:

  • Uw kind durft bij het fietsen zijn of haar hand uit steken.
  • Uw kind houdt op school het tempo van schrijven bij.
  • Uw kind vertelt logisch over ervaringen.
  • Uw kind heeft meer zelfvertrouwen.
  • Uw kind heeft zijn of haar emoties beter onder controle.

De leden van het behandelteam evalueren na een bepaalde periode of de doelstellingen zijn behaald. Dit gebeurt samen met u in een behandelplanbespreking. Er wordt geïnventariseerd of er nog hulpvragen zijn die verdere behandeling en/of begeleiding vragen.

Contact

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen of wilt u meer weten? Neem dan contact op met Vogellanden, via (038) 498 11 72 of info@vogellanden.nl.

Voor meer informatie kunt u kijken op de website van Balans. Dit is de landelijke vereniging voor ouders van kinderen met ontwikkelingsstoornissen.

Heeft u of uw kind binnenkort een afspraak? Dan vindt u de tijd en plaats waar u wordt verwacht in uw afspraakbevestiging. Bent u verhinderd? Neem dan zo snel mogelijk telefonisch contact met ons op om een nieuwe afspraak te maken.

Cliënttevredenheid

  • 8,5
  • 8,6
  • 8,6
  • -

Praktisch

  • Stuur door
  • Print

Zie ook

  • Gangbeeldonderzoek
  • Instructievideo EVO
© 2021 - Alle rechten voorbehouden -
Navigatie overslaan
  • Disclaimer-
  • Colofon-
  • Login
 
rightIconFooter
payoff

het ongewoon goed doen