Zo jong mogelijk leren denken vanuit een brede blik
Eva van Aarle, netwerkdirecteur van VSO De Twijn, is projectleider en licht toe: “Wij zijn enorm enthousiast over de mogelijke impact die het gedachtegoed van positieve gezondheid kan hebben op het onderwijs van kinderen en jongeren die voor bijzondere uitdagingen in het leven staan door een beperking. Het gedachtegoed van positieve gezondheid wordt al steeds meer geïmplementeerd in de zorg en mondjesmaat in het onderwijs. Hoe jonger je begint met denken over het leven vanuit een brede blik, des te meer waarde het aan iemands leven toevoegt. We willen jongeren leren om meer regie te voeren. Juist in een tijd waarin mentaal welbevinden zo onder druk staat.”
Het idee is dan ook dat positieve gezondheid op zo’n manier onderdeel wordt van het onderwijs, dat het een vanzelfsprekend gedachtegoed is. “Onderwijs is meer dan alleen kennis opdoen en vaardigheden aanleren, zeker bij een doelgroep die meer uitdagingen heeft. Positieve gezondheid is gericht vanuit waarden; Wat vindt iemand belangrijk? En hoe kan daar een bijdrage aan geleverd worden? Zo denken is een competentie die meer ontwikkeld moet worden. We gaan gezamenlijk kijken hoe we dat kunnen realiseren”, vertelt Jeroen van Vilsteren, manager Prevalidatie van Vogellanden.