Als ouder heb je een belangrijke rol in de ontwikkeling van de taal van je kind. En voor de ouders van kinderen die bij Vogellanden revalideren, is deze rol vaak nog belangrijker. Want bij veel van deze kinderen ontwikkelt taal minder goed dan bij kinderen die niet revalideren. Daarom maakten 2 logopedisten van Vogellanden een nieuwe cursus voor ouders: ‘Fundament van communiceren’. Want als ouders beter geïnformeerd zijn kunnen ze hun kind beter ondersteunen in hun ontwikkeling. Pas geleden volgden ouders van 5 kinderen deze cursus, met succes.
Leren praten gebeurt niet zomaar
Logopedisten Annette de Ruijter en Aleida Bulsink brachten voor de cursus alle informatie bij elkaar die er te vinden is over de ontwikkeling van taal. ‘Een kind leert niet zomaar praten. Dat gaat in verschillende kleine stapjes. Het hangt af van de leeftijd van het kind, van het gezin, hoe het kind zich lichamelijk voelt, en nog veel meer. Er moet eerst aan bepaalde voorwaarden zijn voldaan voordat een kind de eerste woordjes kan zeggen’, vertelt Aleida. In de cursus leren ouders wat allemaal nodig is om taal te ontwikkelen. Voor kinderen met een beperking is het namelijk vaak moeilijker om taal eigen te maken.
‘Door de cursus begrijp ik mijn kind beter’
‘Wat deze cursus zo goed maakt is dat ze filmpjes gebruiken van de kinderen van de ouders die meedoen. Zo leerden we in welke fase van taalontwikkeling ons kind zat en hoe je alle informatie uit de cursus kunt inzetten voor jouw kind. Door de cursus begrijp ik mijn kind beter. Ik heb nu handvatten om mijn kind te ondersteunen’, zegt een ouder die de cursus volgde.
Meer handvatten en minder frustratie
De cursus bestaat uit 3 lessen van 2 uur. Aan het eind van de eerste cursus waren de ouders zo enthousiast dat ze nog een 4de les wilden’, vertelt Aleida. 'Dus die hebben we voor ze gemaakt. Ouders vertelden dat hun kind en zij zelf minder gefrustreerd waren, doordat ze hun kind beter begrepen. En beter wisten wat ze konden doen als hun kind iets duidelijk probeerde te maken. Doordat ze beter weten wat ze kunnen doen, kunnen ze hun kind beter ondersteunen. Het is dan ook prachtig om op de therapeutische peutergroepen te merken dat sommige kinderen opeens sprongen maken in hun taalontwikkeling. Precies hier doen we dit voor!’