Jeannet is voedingsassistent

Verhaal
06-06-2025
Voorlezen
Voedingsassistent dekt tafel in huiskamer kliniek 3

Vogellanden helpt patiënten met voeding tijdens hun revalidatie

Voedingsassistenten zorgen dat cliënten de juiste voeding krijgen. Dat helpt bij het herstel. Jeannet werkt al meer dan veertien jaar bij Vogellanden. Ze begon ooit als kok. Maar na haar verhuizing naar Zwolle wilde ze iets anders. 'Ik wilde niet meer in de keuken werken, maar wél iets doen met voeding. Toen zag ik een vacature voor voedingsassistent bij Vogellanden. Dat leek me leuk. Ik wist niet precies wat het was, maar ik heb gewoon gesolliciteerd.'

Elke dag is anders

Jeannet werkt op afdeling Grutto. 'Er zijn drie afdelingen, maar ik sta nu vast op Grutto. Dat vind ik fijn, want dan leer je de mensen echt kennen.' Haar werkdag begint om zeven uur. 'Ik start bij het koffieapparaat, want daar komen de patiënten altijd als eerste. Daarna zet ik het ontbijtbuffet klaar. Om half acht is er overdracht met de verpleging. Dan hoor ik bijvoorbeeld wie nuchter moet blijven of naar het ziekenhuis gaat.' Verder zorgt Jeannet voor tussendoortjes, dieetvoeding, administratie en bestellingen. 'En ’s middags is de lunch voor iedereen tegelijk. Dan helpen sommige patiënten ook mee. Je ziet dat ze daar blij van worden en dat ze soms meer kunnen dan ze zelf denken.'

Voedingsassistent geeft koffie aan patient

Eten is net zo belangrijk als therapie

Jeannet let goed op wat patiënten eten en wat ze nodig hebben. 'Als iemand net is opgenomen, gaan we daar de volgende dag mee in gesprek. Soms kreeg die persoon in het ziekenhuis extra eiwitten. Dan gaan wij daar hier mee verder. Later rekent de diëtist precies uit wat iemand nodig heeft, maar wij beginnen alvast. Elke maandag wegen we iedereen op afdeling Grutto. Als er ineens veel verschil is, geven we dat door aan de verpleging. Soms heeft iemand sondevoeding nodig. Dat regelen wij ook.' Jeannet ziet voeding als een belangrijk onderdeel van herstel. 'Je kunt wel therapie volgen, maar als het ontbijt bijvoorbeeld wordt overgeslagen, dan kun je de therapie niet goed volhouden. Dat vergeten mensen soms. Goed eten is net zo belangrijk als medicijnen.'

De sfeer maakt het verschil

Wat haar werk extra leuk maakt, is de sfeer op de afdeling. 'Mensen zeggen vaak: "Wat is het hier fijn, het voelt als een warm bad." In het ziekenhuis is het wat zakelijker. Hier hebben we echt tijd voor mensen.' Ook humor is belangrijk voor Jeannet. 'Ik maak graag een grapje. Want mensen hebben het al moeilijk genoeg. Soms noemen ze me voor de grap de eiwitpolitie. Dan moet iemand meer eiwitten eten, en dan ben ik daar wat strenger op. Maar laatst kreeg ik een briefje van een cliënt:  "Jij hebt geholpen dat m’n arm sneller herstelde." Dat vind ik echt mooi.' Soms ontstaan er ook bijzondere contacten op de afdeling. 'Er was eens een cliënt die aan het bellen was in het Duits. Dat duurde maar. Ik stond te wachten. Toen ze ophing, begon ik automatisch in het Duits tegen haar te praten. En zij tegen mij. We moesten allebei zó lachen. Daarna hadden we meteen een klik. Nu heb ik nog zo af en toe contact met haar.'

Voedingsassistent zet kopje koffie bij automaat

Flexibel zijn en samenwerken

Jeannet werkt zelfstandig op haar afdeling, maar voelt zich onderdeel van een sterk team. 'Je staat alleen op een afdeling, maar je kunt altijd bij een collega terecht. Dat is fijn. Dagelijks staat er op elke afdeling een voedingsassistent.' Ze werkt veel samen met de diëtisten en de verpleging. 'Als iemand geen zin heeft in het eten of ergens moeite mee heeft, praten we daarover. Samen zoeken we een oplossing.' Ook met de keuken heeft ze goed contact. 'Wij doen zelf de bestellingen. Maar als iemand iets écht niet lust, geef ik het door aan de keuken en komen we tot een oplossing. We denken altijd mee. Iedereen wil het beste voor de cliënt.'

Gezonde voeding steeds belangrijker

De afgelopen jaren is er veel veranderd. 'Toen ik begon, was het heel anders. We hadden toen bijvoorbeeld veel zoete dingen, zoals chocopasta en hagelslag. Maar ook meer vette vleeswaren. Nu is er veel meer aandacht voor gezonde voeding.' Ook in het contact met patiënten ziet Jeannet verschil. 'Ik leg nu vaker uit waarom goed eten belangrijk is. En dan zie je dat mensen het toch proberen. Iemand die bijvoorbeeld nooit ontbijt, krijg ik dan tóch aan het eten. Dat is mooi om te zien.'

Het mooiste aan haar werk

Jeannet voelt zich gewaardeerd. Door patiënten én collega’s. 'Ik was een tijdje weg van de afdeling. Toen ik terugkwam, zeiden mensen: "Jeannet is er weer!" Dat is fijn om te horen.' Ze lacht als ze zegt dat het mooiste moment van de dag ‘drie uur naar huis’ is. Maar daarna zegt ze: 'Nee hoor, het mooiste is als mensen blij zijn. Als ik iemand heb kunnen helpen. Als iemand dan zegt: "Dank je wel voor je zorg", dan weet ik waarvoor ik het doe.' Haar werk is afwisselend. Soms druk. Maar vooral belangrijk. 'Ik ben blij dat ik dit ben gaan doen en ik heb dagelijks plezier in mijn werk.'

Voedingsassistent zet brood klaar