Maatregelen corona in Vogellanden
Toegankelijkheidsmenu
sluiten
Verhaal
26-10-2021

Nathalie is groepsleidster bij de peuters

Voorlezen
Groepleidster Nathalie in de speeltuin van de Therapeutische peutergroepen van Vogellanden.

Vogellanden heeft therapeutische peutergroepen

Revalidatiecentrum Vogellanden behandelt peuters met een motorische beperking. Vaak hebben ze ook problemen in hun ontwikkeling. Tijdens het spelen krijgen ze therapie. Nathalie werkt al 20 jaar met veel enthousiasme als groepsleidster.

Ik zie een kind, geen kind met een beperking

‘Ik zie gewoon een mens waarin ik interesse heb. Ik kijk samen met mijn collega’s altijd wat wèl mogelijk is in de ontwikkeling. Met soms hele kleine stapjes werken we daar aan. Het voordeel van deze groepen is dat wij de kinderen de hele dag zien. We bouwen een band op met ze. Daardoor kunnen we een kind goed ‘lezen’. We zien zijn of haar gedrag, de ontwikkeling en wat het aan kan. Ik vind het heel mooi en dankbaar werk om elk kind dat hier binnenkomt te leren begrijpen. En door mijn ervaring verder te helpen.'

Een veilige plek met aandacht voor iedereen

'De therapeuten zien de kinderen als ze hier op de groep zijn. Wij brengen wat ze tijdens de therapie leren, direct in praktijk. Dat werkt heel goed. Wij kijken, moedigen aan of remmen af. Alles wat een kind zelf kan daar wordt hij of zij op aangesproken. Kun je zelf je broek naar beneden doen als je moet plassen? Zelf een stift vasthouden of je broodje eten? Doe dat maar! We hebben veel contact met elkaar en met de ouders. We geven de ouders handvatten om bepaalde dingen ook thuis op te pakken. Dat is echt de toegevoegde waarde van de therapeutische peutergroepen bij Vogellanden. Het is een veilige plek waar aandacht is voor elk kind.'

Groepsleidster Nathalie van Kasteren in de Beleeftuin van Vogellanden.

Spelen en ervaren is erg belangrijk

'Op de groepen eten en drinken we samen. We lezen, zingen en spelen. Soms is er een groep kinderen die dezelfde uitdaging heeft. Dan verzinnen we een activiteit. Vorige jaar bijvoorbeeld, toen was er een groepje kinderen dat moeite had met de rompbalans. We bedachten om ze yoga te gaan geven. Lang niet iedereen kon het zelf maar dat maakt niet uit. Op een gegeven moment lagen ze allemaal als haai of zeester op de mat, zo leuk. Ze vonden het fantastisch. Spelen en ervaren is erg belangrijk. Kinderen gaan normaal gesproken op de wereld af, als het nodig is brengen wij de wereld bij de kinderen. Als je in een rolstoel zit, kun je niet in de modder spelen of door de bladeren rollen. Wij gooien dan een grote bak bladeren in de gymzaal. Dan halen we het kind uit de rolstoel en laten het rollen door de bladeren. Dat is voor hen niet vanzelfsprekend maar wel heel belangrijk voor de ontwikkeling. Ze vinden het prachtig!'

We werken sinds corona met een app

'Er is hier veel ruimte voor eigen ideeën en ontwikkelingen. We hebben bijvoorbeeld veel kinderen met spraakproblemen die ondersteunende gebaren nodig hebben. Dan vragen we de logopediste om ons nascholing te geven. Nu geven we samen met de logopedisten gebarencursussen aan ouders/verzorgers. Vaak zijn zulke avonden leerzaam en ook gezellig. Nog een voorbeeld: we werken sinds corona met een app. Dat vraagt een andere manier van werken. Niet meer schrijven in schriftjes, maar filmpjes maken. En online gesprekken voeren met ouders. We leren hierin van andere collega’s en worden er steeds beter in. Dat geeft energie. Ik heb een afwisselende baan die me veel voldoening geeft. Elke dag is anders. Ik ben hier nog lang niet uitgekeken.’

Kinderen gaan normaal gesproken op de wereld af, wij brengen de wereld naar de kinderen toe
Nathalie