Maatregelen corona in Vogellanden
Toegankelijkheidsmenu
sluiten

Eten en drinken

Voorlezen
Illustratie van fruitschaal en glas drinken met rietje

Goede voeding heeft vaak een positieve invloed op de gezondheid

Het is daarom belangrijk om gevarieerd, gezond en voldoende te eten. Dat is niet altijd vanzelfsprekend. Je kunt door je aandoening of ziekte moeite hebben met eten en drinken. Misschien moet je je voeding aanpassen voor een goed herstel. Of heb je problemen met kauwen of slikken. Ook kan je lichaam veranderd zijn waardoor het meer of minder energie uit voeding nodig heeft. We denken hierin graag met je mee en geven je advies.

Vrouw in rolstoel snijdt een paprika

Stel je vragen over eten en drinken aan jouw behandelaar

Je onderzoekt dan samen welke mogelijkheden en behandelingen er voor jou zijn.
Voorbeelden van vragen zijn:

  • Ik val af, maar dat wil ik niet. Wat kan ik hieraan doen? 
  • Ik heb moeite met slikken, hoe en wat kan ik eten en drinken?
  • Ik wil zelf eten zonder hulp. Welke hulpmiddelen kan ik gebruiken?
  • Welk eten en drinken is gezond?
Kind eet een appel
  • Ik wil een dieet volgen, maar vind het lastig om mijn voeding aan te passen. Kunnen jullie mij helpen?
  • Waarop moet ik letten als ik eten koop? 
  • Waar kan ik gezonde en makkelijke recepten vinden?
  • Hoe kan ik zien of een product veel suiker, zout of vet bevat?

Staat jouw vraag er niet bij? Stel hem gerust aan je logopedist, diëtist of leefstijlcoach. 
Neem bij slikproblemen altijd contact op met je logopedist. Ook als je bijvoorbeeld vaak hoest of kucht tijdens het eten.

Tips

  • Eet verschillende dingen en vooral lekker. De Schijf van Vijf is een voorbeeld van een gevarieerd voedingspatroon
  • Probeer witte graanproducten zoals witbrood, witte pasta en witte rijst te vervangen door volkoren producten
  • Eet zoveel mogelijk verse producten. In vooraf bewerkte producten, zoals groente uit pot of blik kan teveel zout en/of suiker zijn toegevoegd
  • Eet elke dag 2 stuks fruit en 250 gram groente. Dan krijg je een groot deel binnen van de hoeveelheid vezels, vitamines en mineralen die elke dag wordt aangeraden
  • Drink 1,5 tot 2 liter water per dag, zo krijg je voldoende vocht binnen

Handige websites voor meer informatie