Maatregelen corona in Vogellanden
Toegankelijkheidsmenu
sluiten

Slaap

Voorlezen
Icon slapen

Je lichaam herstelt als je slaapt

Bij een gezonde leefstijl is het belangrijk om voldoende te slapen, zodat het lichaam zich kan herstellen. Overdag belast je jouw lichaam met fysieke en mentale inspanning. Hierna is herstel nodig. Slaap geeft jouw lichaam de gelegenheid om te herstellen. 

man die slaapt

In je slaap verwerk je de emoties en informatie van de dag. Het vult je energie aan, verlaagt stress en herstelt je spieren en cellen. Als je goed slaapt ben je overdag scherper en voel je minder stress. Je stofwisseling werkt beter en je hebt minder kans op chronische aandoeningen. Slapen is dus belangrijk voor je gezondheid.

Hoeveel slaap je nodig hebt verschilt per persoon. Probeer 7,5 uur per nacht te slapen. Het is in ieder geval belangrijk om uitgerust en fit wakker te worden. Een vast ritme kan daarbij helpen. 

yoga in de tuin van Vogellanden. Dit bevordert een goede nachtrust.

Stel je vragen over slaap

Heb je moeite met ontspannen of wil je jouw slaappatroon beter begerijpen? Heb je problemen met slapen? Wij kunnen je begeleiden en adviseren. We nemen daarbij eerst een slaapanamnese af. Dat is een intakegesprek waarin we informatie verzamelen over je slaappatroon, je slaapproblemen, je leefstijl en verdere achtergrond. 

Voorbeelden van vragen waarbij wij je kunnen helpen zijn:

  • Hoe zorg ik dat ik doorslaap?
  • Ik slaap moeilijk in, hebben jullie tips?
  • Hoe kan ik me ontspannen waardoor ik beter slaap?
  • Ik werk onregelmatig, hoe zorg ik dan toch voor ritme en een goede slaapkwaliteit?

Tips

  • Ga overdag meer buiten bewegen. Vooral bewegen in de ochtend verlaagt je stresshormonen en dit verbetert je slaap.
  • Sport ’s avonds niet te laat. Bij het sporten maakt je lichaam adrenaline aan. Daardoor val je minder goed in slaap.
  • Zorg voor een fijne, donkere slaapkamer met frisse lucht. Gebruik de slaapkamer om te slapen en niet om TV te kijken of te werken. 
  • Drink ’s avonds geen cafeïne of alcohol en eet niet te laat. 
  • Probeer te ontspannen als je wilt gaan slapen. Doe bijvoorbeeld een mediatie of neem een warme douche.

Natuurlijk geven wij je graag persoonlijk advies, inspiratie en tips. Neem hiervoor contact met ons op.