Maatregelen corona in Vogellanden
Toegankelijkheidsmenu
sluiten

Voeding

Voorlezen
Icon eten en drinken wit

Goede voeding heeft een positieve invloed op je gezondheid

Je lichaam en geest hebben energie nodig om te goed te kunnen werken. Deze energie haalt jouw lichaam uit de voeding die je binnenkrijgt. Wanneer deze voeding rijk is aan bouwstoffen, dan voel jij je meestal sterk en fit. En herstel je ook sneller. 

Kommetjes met gezonde salade worden gemaakt door de kok van Vogellanden

Het is daarom belangrijk om gevarieerd, gezond en met aandacht te eten. Dat is niet altijd mogelijk. Je kunt door een aandoening of ziekte moeite hebben om te eten of drinken. Ook kun je door een heftige gebeurtenis in je leven flink zijn aangekomen of afgevallen. Je hebt dan op dat moment andere of aanvullende voedingsstoffen nodig.

Stel je vragen over voeding aan jouw leefstijlcoach

We denken graag met je mee en geven je advies. Welk voedingspatroon past bij jou? In onze aanpak krijg je een persoonlijk onderzoek. Als het nodig is ondersteunt een diëtist of leefstijlcoach jou. In onze keuken maken we soms samen recepten of maken we een maaltijd op maat. 

onze kok en diëtiste proeven samen een nieuw gerecht

Voorbeelden van vragen zijn:

  • Welk eten en drinken is gezond?
  • Ik wil een dieet volgen, maar vind het lastig om mijn voeding aan te passen. Kunnen jullie mij helpen?
  • Waarop moet ik letten als ik eten koop? 
  • Waar kan ik gezonde en makkelijke recepten vinden?
  • Hoe kan ik zien of een product veel suiker, zout of vet bevat?
  • Wat zijn slechte vetten? 
  • Is koffie in de avond slecht? 
  • Ik eet vegetarisch, krijg ik dan wel genoeg bouwstoffen binnen?
  • Ik werk onregelmatig, hoe kan ik dan toch gezond en regelmatig eten?

Staat je vraag er niet bij of wil je graag persoonlijk advies? Neem dan contact  met ons op. We helpen je graag.

We werken volgens wetenschappelijke regels zoals bijvoorbeeld geschreven door de Gezondheidsraad.

Tips

  • Eet afwisselend. De Schijf van Vijf is een voorbeeld van een gevarieerd voedingspatroon.
  • Eet volkoren producten en liever geen of zo weinig mogelijk witte graanproducten zoals witbrood, witte pasta en witte rijst.
  • Eet zoveel mogelijk verse producten. Als producten vooraf bewerkt zijn, zoals groente uit pot of blik, kan teveel zout en suiker zijn toegevoegd.
  • Eet elke dag 2 stuks fruit en 250 gram groente. Dan krijg je een groot deel binnen van de hoeveelheid vezels, vitamines en mineralen die elke dag wordt aangeraden.
  • Drink 1,5 tot 2 liter water per dag, zo krijg je voldoende vocht binnen.